Var Zen – var ”här och just nu”

Zen är att vara här och just nu.

Enligt zen är alla lika viktiga och zen ser inte tillvaron och världen som svart och vit – eller ”Ja” eller ”Nej”.

Zen ser både intuitiva och logiska tänkandet lika viktigt och värdefullt. 

Enligt zen blir vi hela som människor när berikar och låter oss vara både intuitiva och logiska i tillvaron.

Zen tror på karma.

Läs om karma här: https://www.brahmakumaris.se/raja-yoga-meditation/karmalagen-orsak-och-verkan/

Enligt zen bör vi hitta närvaro i nuet: vara här och just nu, göra här och just nu och ta in med alla våra sinnen det som finns och ske här och just nu.

Zazen är en form av meditation där man hittar närvaron i nuet här och just nu. I närvaron ska du försöka hitta dig själv.

Så här gör du en enkel zazen:

Avsätt tio till max femton minuter för zazen. Meditera inte längre tid när du är nybörjare med zazen!

Sitt med rak rygg och sitt så bekvämt som möjligt. Du kan sitta mot mot väggen och ha stora kuddar på sina sidor som stöd. Eller sitt på en stol med bägge fötterna stadigt på golvet.

Sit rak, avslappnad och ha sköna kläder på dig. 

Vissa tycker om att sitta barfota – andra älskar varma yllestrumpor. Har inte att inte tofflor eller skor på dig om möjligt.

Du kan sitta med öppna, halvöppna eller stängda ögon.

Du kan också titta på en låga på ett brinnande ljus – eller meditera framför en öppen brasa.

Andas med magen.  Andas djupt så att diafragman är aktiv när du andas. Tänk hur en sovande hund eller litet barn andas avslappnat och djupt rytmiskt oh lugnt både med lungorna och magen.

Andas in genom näsan och ut genom munnen.

Tänk inte i början för mycket om rätt andningsteknik: du kommer automatisk att hitta rätta andningen när du har gjort zazen ett tag.

Låt dina tankar flöda helt fritt fram som rinnande vatten. Stoppa inte dina tankar hur än tokiga de verkar! Bedöm inte dina tankar, rätta inte till dina tankar och försök inte styra dina tankar: bara lyssna och iaktta dina tankar utan att du stoppar tankarna eller stannar upp. Låt bara tankarna komma fram och se och lyssna på din tankeflod!

När du har mediterat ett tag kommer din tankeflod att saktas ner och tankarna blir lugnare och lugnare. 

Och efter några veckors regelbundet zazen kommer du att få uppleva det fantastiska ”här och just nu” – och en alldeles underbar stund av fullständigt och magiskt stillhet som befinner sig i ditt sinne.

Jag lovar: tio till femton minuter av Zazen är själslig magi!

Du kan även göra Zen i vardagen:

1. Gör en sak i taget

2. Gör det lugnt och medvetet

3. Gör det helt klart

4. Gör mindre

5. Ge utrymme och tid mellan saker

6. Utveckla egna sköna ritualer

7. Avsätt tid för vissa saker

8. Bara sitt ner en stund och låt dina tankar flöda helt fritt

9. Le och hjälp andra

10. Gör städning och matlagning till din meditation

11. Tänk på vad som är nödvändigt

12. Lev enkelt

Var zen! Livet kan vara enkelt och roligt utan att komplicera det för mycket!

martti-mindfullt-metafyskiskt-och-muminskt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *